Els treballs, amb un import de 2,2 milions d’euros, tindran una durada prevista de 18 mesos
La represa del servei està prevista per a l’estiu del 2027
El Funicular de Gelida, després de la seva renovació el 2017.
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha adjudicat les obres per a la renovació del sistema de control i d’accionament del Funicular de Gelida. Aquests treballs formen part del conjunt d’actuacions que són necessàries per poder reprendre el servei del Funicular, previst per a l’estiu del 2027, complint així amb el compromís del Govern de la Generalitat amb aquesta infraestructura centenària.
La substitució del sistema de control, de l’accionament i de les politges de la línia del Funicular de Gelida s’ha adjudicat a UTE Transportes Por Cable, SAU y CaraNorte Ingenieros, SLU – UTE Gelida per un import de 2.262.800 euros (abans d’IVA) i un termini d’execució de 18 mesos. L’accionament actual se substituirà per un de més eficient i potent. La renovació del sistema de control i de l’accionament garantirà una millor seguretat del Funicular de Gelida en compliment amb la normativa vigent.
La represa del servei del Funicular inclou també les actuacions de renovació de la via i les instal·lacions, que es licitaran l’últim trimestre d’aquest any. En aquest sentit, Ferrocarrils ja ha licitat, per un import de 131.000 euros (abans d’IVA), el subministrament del nou carril per al Funicular (172 barres de 12 metres) que permetrà substituir l’actual carril en haver finalitzat la seva vida útil. L’adjudicació està prevista per al mes de setembre.
Des del tancament provisional de la línia i la interrupció de les circulacions, el maig de 2023, i mentre durin aquestes actuacions, cal recordar que el servei de mobilitat està garantit, per part de Ferrocarrils, amb la prestació d’un servei de bus urbà que cobreix de dilluns a diumenge el mateix trajecte, amb un recorregut més ampli i diverses parades al municipi de Gelida. El 9 de novembre de l’any passat es va celebrar el centenari del Funicular de Gelida, un mitjà de transport emblemàtic per als veïns i veïnes de Gelida, que es va inaugurar l’1 de novembre de l’any 1924.
Un funicular emblemàtic
El Funicular de Gelida, el quart que es construïa a Catalunya, va ser de gran rellevància per als veïns i veïnes de Gelida i, especialment, per als treballadors de les indústries que, en finalitzar la jornada, ja no havien de fer a peu el trajecte de pujada. El funicular va suposar una nova connexió, moderna i més estable, entre l’estació del ferrocarril i el nucli urbà. Des de ben aviat, va suposar un èxit de viatgers i circulacions que va continuar durant la dècada dels cinquanta, amb la celebració del 25è aniversari de la línia, en paral·lel al creixement de la població i el nombre de visitants estacionals que decidien passar els mesos d’estiu a Gelida.
L’arribada dels anys seixanta, però, va posar fi a l’època daurada del Funicular de Gelida, que va experimentar una notable pèrdua de viatgers i va començar a acumular grans pèrdues, a causa de la popularització de l’automòbil. Durant aquella època, els veïns i veïnes es van mobilitzar per assegurar la continuïtat del servei i evitar així el tancament d’un transport tan emblemàtic per a la via.
A principis del 1980, la Generalitat va encarregar la gestió del Funicular de Gelida a Ferrocarrils i, durant la tardor de l’any 1981, l’antic Funicular de Gelida va realitzar el seu últim viatge i el servei va ser interromput temporalment per iniciar els treballs de reforma. Els cotxes es van traslladar als tallers d’FGC a Martorell on es van revisar els xassís i es van construir unes noves carrosseries de fusta, seguint l’estil de les originals. A la línia es van renovar elements de la maquinària així com també es va substituir el sistema de politges i el cable de tracció, i es van renovar completament la via i les estacions. La línia va ser reinaugurada el 3 d’abril de 1982.
L’any 2012 el servei públic regular va ser substituït per un nou tipus de servei turístic, amb circulacions els dies festius i els caps de setmana; el 2016 el funicular es va aturar per defectes als eixos del funicular i el 2017 FGC va decidir posar en marxa un pla de renovació que contemplava la substitució dels elements degradats, la renovació dels vehicles i la modernització de les instal·lacions. Els treballs es van iniciar el mes de juny del 2017 i el funicular va tornar a funcionar el 6 d’abril de 2019 després de l’adquisició de bastidors de nova construcció i de revisar la maquinària i els mecanismes de seguretat i substituir el cable de tracció. Va estar en funcionament fins al maig de 2023.