Eusebi Güell, Antoni Gaudí i el Tren del Ciment

Inici » Eusebi Güell, Antoni Gaudí i el Tren del Ciment

Aquest any se celebra l’Any Güell, el centenari de la mort d’aquest prohom que va revolucionar el panorama empresarial català i va deixar-nos llocs emblemàtics ja a la nostra cultura.

Però qui va ser Eusebi Güell i Bacigalupi i per què va deixar una empremta tan valuosa al Berguedà?

Eusebi Güell i Bacigalupi, Comte de Güell (Barcelona, 15 de desembre de 1846 – 8 de juliol de 1918) fou un industrial, polític i mecenes català.

Empresari de primer nivell a Catalunya, va implicar-se directament en la política amb la Lliga Regionalista i en la cultura catalana. Va treballar a favor de la Renaixença i és sobretot reconegut i encara recordat pel seu destacat paper com a mecenes de les lletres i les arts, en especial com a client d’Antoni Gaudí.

Però no va deixar només una gran herència cultural i arquitectònica a Barcelona, amb el famós Parc Güell, la Colònia Güell, el Palau Güell si no també al Berguedà, amb la seva decisió, a l’any 1901, de fundar la Companyia General d’Asfalts i Portland, Asland, i la posterior construcció de la denominada fàbrica de ciment Asland.

Aquesta va ser la primera fàbrica de ciment industrial de Catalunya i la primera amb forns rotatoris de l’Estat Espanyol. El ciment d’aquesta va ser utilitzat per Antoni Gaudí per moltes de les seves construccions i va restar operativa fins al 1975, reobrint-se al 1992 com a l’actual Museu del Ciment, adscrit al Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya i que és el final del trajecte del Tren del Ciment.

Per al transport dels materials de construcció, es va posar en marxa la construcció d’una primitiva via de tren al 1902, pel locomòbil, un tren de vapor de carretera amb 6 vagons, portat des de Califòrnia el 1902, el qual realitzava un trajecte entre Olvan i la fàbrica, fent 40 kms en 10 hores.

Al 1904 va es introduir l’anomenat “carrilet”, antecessor de l’actual Tren del Ciment, amb una via de només 60 cms d’amplada. Amb un recorregut de 3’5 kms, va connectar amb la xarxa de Guardiola de Berguedà i a partir de l’ 1 d’agost de 1914, a més del transport de mercaderies, el “carrilet” va prestar servei públic als viatgers, tant treballadors de la fàbrica Asland com habitants de les poblacions de l’entorn, fent sortir de l’aïllament al Alt Berguedà.

Durant la construcció de la fàbrica Asland i el Xalet de Catllaràs (un edifici que servia de residencia als enginyers que treballaven en les mines de la mencionada serra), Antoni Gaudí, amic personal d’Eusebi Güell, va allotjar-se a Can Artigas, casa de l’industrial tèxtil Joan Artigas i Alart, també amic de Güell, i com a mostra d’agraïment a la seva hospitalitat, els va dissenyar els famosos Jardins Artigas, altre de les parades del Tren del Ciment, al seu terreny a la denominada Font de la Magnesia. Amb les visites teatralitzades podrem conèixer tot sobre aquest recorregut de la mà del mateixos senyors Güell i Artigas.

Com veieu, el desenvolupament del Berguedà té molt que agrair a aquest visionari i el Tren del Ciment, amb inici a la Pobla de Lillet, on es troba una estàtua en homenatge, ens fa viatjar i conèixer no només el paisatge, si no també la memòria d’aquest empresari.

Compartir a les xarxes
2024 © Turistren · Tots els drets reservats
Scroll to top