- El Tren del Ciment es posarà en marxa el proper 23 de març i el Tren dels Llacs començarà a circular el 6 d’abril. Daltra banda, els trens cremallera de Montserrat i Núria i els funiculars de Sant Joan i la Santa Cova estan operatius els 365 dies de l’any.
- Entre les principals novetats de Turistren d’aquest 2024 en destaquen dues del Tren del Ciment: el nou parc infantil a l'estació del Clot del Moro i el nou circuit patrimonial per l’antiga colònia de la fàbrica de ciment Asland.
Amb l’arribada de la primavera, els transports turístics que s’agrupen sota la marca Turistren brinden una oportunitat única de descobrir i retrobar-se amb la bellesa dels paisatges catalans.
El proper 23 de març el Tren del Ciment encetarà la temporada 2024 i estarà en marxa fins al 3 de novembre. El Tren dels Llacs, per la seva banda, estarà operatiu entre el 6 d’abril i fins al 26 d’octubre, període en què farà un total de 30 circulacions: 24 del Tren Històric i quatre del Tren Panoràmic (concretament els dies 20 i 27 de juliol i 3 i 10 d’agost). Per la seva banda, el Cremallera i Funiculars de Montserrat i el Cremallera de Núria, mantenen el seu funcionament actiu durant tot l’any.
Entre les principals novetats d’aquesta temporada, en destaquen les del Tren del Ciment: el nou parc infantil a l'estació del Clot del Moro, espai inspirat en el ferrocarril que transportaba carbó i on la mainada podrà descobrir el llegat industrial de la zona. Ofereix elements interactius per manipular sorra i aigua, simulant el transport de materials i la producció de ciment; i el nou circuit patrimonial per l’antiga colònia de la fàbrica de ciment Asland. Es tracta d’un recorregut senyalitzat amb plafons informatius que permet conèixer la història d'un dels bressols de la industrialització del Berguedà.
Els trens turístics, al detall
Durant 20 minuts i 3,5 quilòmetres de recorregut, el Tren del Ciment, amb més de 100 anys d’història, travessa boscos i indrets de gran bellesa ubicats a les portes d’un dels parcs més grans de Catalunya: el Parc Natural del Cadí-Moixeró. Es tracta, doncs, d’una joia ferroviària que apropa els visitants a uns paisatges impressionants. Conegut com a “Carrilet”, antigament unia la fàbrica de ciment Asland, al municipi de Castellar de n'Hug, amb Guardiola de Berguedà.
El Tren dels Llacs,que va des de la Plana fins al Prepirineu de Lleida, consta de dues modalitats de transport. D'una banda, el Tren Històric, on els passatgers viatgen en el temps a bord d’un ferrocarril amb una estètica dels anys 60 amb un total de 280 places, tot circulant per les terres de Lleida fins arribar als emblemàtics llacs del Pirineu i a la Pobla de Segur. I, d’altra, el Tren Panoràmic, on gràcies als seus finestrals de grans dimensions, els viatgers poden gaudir de les espectaculars vistes de l’entorn. Aquest tren disposa de 90 seients distribuïts en dos cotxes i està adaptat per a persones amb mobilitat reduïda.
El Cremallera de Montserrat transporta les persones visitants al recinte del Santuari i, alhora, els apropa a un dels llocs més emblemàtics de Catalunya, el Parc Natural de la Muntanya de Montserrat, de forma sostenible. Aquest lloc tan icònic es troba a poc més d’una hora i mitja en transport públic de la ciutat de Barcelona. Els funiculars de Sant Joan i de la Santa Cova per la seva banda, fan més accessible la muntanya de Montserrat i la Santa Cova.
El Tren Cremallera de Núria és l'únic mitjà de transport per accedir a l'estació de muntanya de Vall de Núria. El seu funcionament ininterromput durant tot l'any permet gaudir d'un paisatge i un entorn natural únics en qualsevol època. Gairebé 100 anys després de la seva inauguració, realitza una travessa de 12,5 quilòmetres i supera un desnivell de 1.000 metres en només 40 minuts.
Dinamització del territori de proximitat
Amb l’operació d’aquests transports turístics, Ferrocarrils té com a objectiu estratègic animar la ciutadania a redescobrir indrets de la Catalunya a bord d’uns trens on el trajecte es converteix en una autèntica experiència. En aquest sentit, FGC aposta per la dinamització del turisme arreu del territori català, tot potenciant la pràctica de les activitats de natura, esportives i culturals en espais emblemàtics de l’interior i, d'aquesta forma, treballa per la mobilitat turística sostenible. Alhora, es busca divulgar el patrimoni històric ferroviari català i es promou un turisme sense presses. Paral·lelament, FGC treballa en la preservació de l’ecosistema dels entorns per on transcorren i en la lluita contra l’emergència climàtica.
Els trens, en xifres
Pel que fa a aquesta temporada 2024, s’espera millorar l’afluència total de passatgers registrada l’any 2023, en què 1,2 milions de persones van pujar als transports turístics d’FGC Turisme.
El Tren dels Llacs va rebre una afluència total de 5.482 persones usuàries, el Tren del Ciment, va finalitzar la temporada 2023 amb un balanç de 19.427 visitants, de l'1 de maig a l'1 de novembre 136.703 persones usuàries van gaudir del viatge a bord del Cremallera de Núria,del gener fins al novembre el Cremallera de Montserrat transportar 482.633 viatgers, 230.202 persones usuàries van fer servir el Funicular de Sant Joan i 46.163 visitants, el Funicular de Santa Cova.