Descobreix

El Tren Cremallera de Montserrat

Cremallera de Montserrat, un viatge espectacular

El Cremallera de Montserrat és l'únic transport que arriba fins al centre del recinte del Santuari de la Muntanya de Montserrat. En 15 minuts el cremallera recorre la singular silueta de la muntanya i permet gaudir d'unes vistes privilegiades de la muntanya. A través dels vidres panoràmics del tren, es pot apreciar la gran bellesa del paisatge que ens envolta des de Monistrol fins arribar a Montserrat.

El cremallera està preparat per garantir el màxim confort de les persones visitants i tant el tren com les andanes estan completament adaptades per a persones amb mobilitat reduïda. A més, l'estació Monistrol - Vila disposa d'un ampli aparcament gratuït, amb capacitat fins a 1.000 cotxes i 70 autobusos, servei de restauració i tots els serveis necessaris per a les persones visitants.

La freqüència habitual del tren cremallera és de 20 minuts. A les hores puntes hi ha trens que enllacen directament l'estació Monistrol - Vila amb el Monestir.

Si s'arriba en transport públic fins a l'estació de Monistrol de Montserrat, allí mateix es pot agafar l'enllaç del cremallera per arribar directament a Montserrat.

Tant si s'agafa el cotxe com el tren, és important consultar el cercador d'horaris per preparar la visita a Montserrat. Amb tot, es recomana visitar l'exposició del tren cremallera de Montserrat, un espai d'alt valor emocional i històric.

Història del Cremallera de Montserrat

Els orígens del Tren de Montserrat es remunten a la fi del segle XIX i neixen de la necessitat de millorar l'accés al santuari per als devots i pelegrins.

Tradicionalment s'accedia a la muntanya pel camí de Collbató. No és fins a la segona meitat del segle que s'obre una via alternativa i més ràpida quan, gràcies als Ferrocarrils del Nord (de via ampla), el tren arriba a l'estació de Monistrol-Montserrat. L'obertura d'aquesta via facilita un servei de diligències que triguen tres hores i mitja a cobrir el recorregut.

La falta d'un mitjà de comunicació permanent i l'augment del nombre de visitants va portar a l'enginyer Joaquim Carrera, un enamorat de Montserrat i dels trens de muntanya suïssos, a convèncer l'empresari Josep M. González que havia de fer-se un cremallera que unís l'estació de Monistrol i el monestir. Així, l'any 1881 es constituïa la companyia Ferrocarrils de Muntanya a Grans Pendents.

El cremallera es va inaugurar el 6 d'octubre de 1892 i en poc temps es va convertir en el ferrocarril més popular de Catalunya. Des de l'estació de Monistrol fins al monestir, s'arribava en una hora i cinc minuts.

La gran revolució de l'època va ser que el cremallera, enllaçant amb els Ferrocarrils del Nord, permetia anar i tornar de Montserrat des de Barcelona en un sol dia. El cremallera es va convertir, així mateix, en un dinamitzador econòmic per a la seva zona d'influència.

Antic senyal del ferrocarril de Monistrol a Montserrat / Antiguo cartel del ferrocarril de Monistrol a Montserrat

La il·lusió del nou cremallera

L'antic cremallera de Montserrat va fer el seu últim viatge l'any 1957, però la il·lusió de veure'l circular de nou mai es va perdre.

Aquest desig, juntament amb l'increment de visitants i la consegüent congestió de vehicles en l'àmbit del parc natural, van propiciar que en els anys 80 la Direcció General de Transports de la Generalitat i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya duguessin a terme diversos estudis i alternatives per resoldre el problema del transport.

 

Recorregut del Cremallera

La major part de l'itinerari del cremallera transcorre per l'antic traçat al llarg de cinc quilòmetres, quatre dels quals són en cremallera, i supera un desnivell, entre les estacions de Monistrol-Vila i de Montserrat, de gairebé 550 metres.

El recorregut s'inicia a l'estació de Monistrol de Montserrat, on es pot realitzar l'enllaç amb el servei R5 de la línia Llobregat-Anoia d'FGC. En sortir d'aquesta primera estació, el cremallera arriba al túnel de la Foradada. Enllaçant amb aquest túnel, el cremallera travessa el pont del Centenari i la C-55, fins arribar a la segona estació, Monistrol-Vila, punt on comença el tram de cremallera.

El camí del cremallera continua pendent a dalt a través del túnel de l'Àngel, ja existent en l'antic cremallera, i travessa el nou pont situat on anteriorment estava el pas a nivell de la carretera. Més endavant, creua un altre pont, el de les Guilleumes, des del qual també es pot contemplar el perfil escarpat de la muntanya que es troba situat abans de l'últim túnel de la línia, el dels Apòstols. Passat aquest punt, el cremallera realitza l'últim tram ascendent fins arribar a l'última estació, la de Montserrat, situada sota la plaça de la Creu.

Mapa dels enllaços del Cremallera de Montserrat amb FGC / Mapa de los enlaces del Cremallera de Montserrat con FGC
El funicular de Sant Joan

Funicular de Sant Joan

Les millors panoràmiques de la muntanya i del monestir a vista d'ocell.

MÉS INFORMACIÓ

Una família al funicular de la Santa Cova / Una familia en el funicular de la Santa Cova

Funicular de la Santa Cova

La fusió entre llegenda i art

MÉS INFORMACIÓ

MONTSERRAT

Viu les millors experiències

 

Puja al Cremallera de Montserrat amb la família al complet!

Scroll to top