Discover the history of Núria Rack Railway

Home » Discover the history of Núria Rack Railway

El cremallera és part de l’actual paisatge de Núria, però també és part de la seva història.

La creació extraordinària del cremallera en una època excepcional es va convertir en un referent entre els ferrocarrils de muntanya d’arreu d’Europa. A més, va permetre la còmoda circulació de persones, pelegrins i autoritats per arribar i descobrir la Vall de Núria, un dels indrets més emblemàtics de Catalunya.

Un dels primers cremalleres en un paisatge nevat / Uno de los primeros trenes del Cremallera en un paisaje nevado

Si tornem a principis del segle XX, la Vall de Núria era un lloc de repòs i misticisme situat en un indret aïllat i només accessible a peu degut al seu lloc geogràfic on s’hi troba.

Durant aquells temps, la Vall Núria es va tornar un lloc freqüentat per l’augment de peregrins i persones que acudien pel creixement dels esports d’hivern i també al santuari per venerar la Mare de Déu de Núria, tot això va fer necessari la creació d’un mitjà de transport que millorés la seva accessibilitat.

Degut aquesta necessitat, s’hi va començar a treballar amb diferents projectes on s’hi va proposar la creació d’un funicular, un telefèric o el perllongament de la carretera des de Queralbs. Però no va ser fins a l’any 1924 en què la societat de Ferrocarriles de Montaña a Grandes Pendientes (FMGP), gestora del cremallera de Montserrat, plantegés la construcció d’un ferrocarril cremallera. Així que després de les dificultats de la seva construcció, l’any 1930 va arribar la primera locomotora a Núria i el 22 de març de 1931 es va inaugurar la seva línia.

El Santuari de Núria a principis del segle XX / El Santuario de Núria a principios del siglo XX

El cremallera sense cap mena de dubte té l’honor de ser el ferrocarril de l’Estat espanyol construït a més altitud. El primer recorregut del cremallera va ser de dotze quilòmetres i va permetre unir els termes municipals de Ribes de Freser i Núria. La seva construcció  va ser molt difícil d’executar en haver de fer-se en un medi físic poc agraït i en una època on les eines de construcció no eren tan sofisticades.

Tot i les adversitats amb les quals es van trobar en aquest projecte, cal destacar que hi van treballar més de mil persones les quals estaven formades per treballadors, enginyers i arquitectes, que van aconseguir realitzar aquest enllaç ferroviari.

En aquella època el cremallera, era una obra d’enginyeria innovadora i va ser un reclam per als nens, que estaven fascinats per un enginy mecànic pintat de color blavós que amb una facilitat gairebé màgica, superant pronunciats pendents. A més, els usuaris del cremallera aprofitaven el trajecte per contemplar l’espectacular paisatge que s’hi pot observar.

El Cremallera de Núria dempeus a l´estació coberta de neu / El Cremallera del Nuria parado en la estación cubierta de nieve

Actualment, el cremallera és l’únic mitjà de transport que va permetre i permet actualment accedir-hi a Núria, podem dir que és com un cordó umbilical que uneix la Vall de Núria amb la civilització.

Un cop inaugurat el cremallera, el Santuari de Núria un lloc on només s’hi podia accedir caminant, es va tornar un lloc freqüentat per milers de persones principalment pel pelegrinatge de visitants i fidels, així com el rol que va tenir, acollint esdeveniments importants pel nostre país com la redacció de l’Estatut de Núria just l’any següent de la seva posada en funcionament.

Durant el transcurs del temps, el cremallera necessitava millores en el servei, degut a les poques inversions que s’havien dut a terme en les seves infraestructures i instal·lacions que s’estaven degradant amb el pas del temps.

Per aquest motiu en el transcurs dels anys 80, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya va assumir la gestió del cremallera de Núria, fet que va comportar una inversió continuada en trens, vies, catenàries i estacions que ens permet parlar avui dia d’un servei de qualitat de transport.

El cremallera de Núria al seu pas per un túnel / El Cremallera del Nuria pasando por un túnel

Gràcies a aquesta gestió, podem dir que és una línia de muntanya que ofereix unes característiques tècniques excepcionals que té en tot moment l’objectiu d’oferir de la Vall de Núria un referent mediambiental com a vall de zero emissions.

Des de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), hem volgut donar a conèixer la història del cremallera de la Vall de Núria, pels anys que s’hi porta treballant amb aquest mitjà de transport, l’esforç que hi ha darrere de les persones que ho van fer possible i per la facilitat i ajuda que ofereix en l’accessibilitat a la Vall de Núria.

En el següent vídeo podràs gaudir de la història del cremallera de la Vall de Núria explicat d’una altra manera. No te’l perdis!

Share on social media
2024 © Turistren · All rights reserved
Scroll to top